A Google változásai felforgatják az online szolgáltatásokat és kereskedelmet

Facebook
Twitter
LinkedIn

Alapvető változás előtt áll a Google adatgyűjtési és hirdetési rendszere, és azok a vállalkozások, amelyek nem készülnek fel az átállásra, a kereskedelmi forgalom nagymértékű csökkenését kockáztatják.

A küszöbön álló európai GDPR szabályzás miatt év végén kivezetésre kerül a Google rendszerében a harmadik típusú sütik (third-party cookie) gyűjtése. Az átállást követően nem lesznek bekérhetők és tárolhatók ezek a különleges sütik, holott az internetes kereskedelemmel és szolgáltatásokkal foglalkozó vállalkozások számára jelenleg meghatározó jelentőséggel bírnak. A harmadik típusú sütik felelősek a felhasználói adatok gyűjtéséért és tárolásáért: nyomon követik a felhasználók böngészési előzményeit és böngészési naplóját, így határozzák meg az érdeklődési köröket és a lehetséges hirdetési irányokat.Emiatt előtérbe kerül a first party sütik (első típusú sütik) alkalmazása, amelyek lehetővé teszik a közvetlen ügyféladatok gyűjtését. A megváltozott körülmények között a vállalkozásoknak át kell állniuk a direkt kommunikációs csatornák használatára, az emailcímek és telefonszámok célzott gyűjtésére, a saját adatbázis építésére. A cégek számára elkerülhetetlen lesz az ügyfélprofilok saját rendszerben történő felépítése, a közvetlen marketingcsatornákon történő ügyfélkommunikáció alkalmazása, mert a Google rendszere ezt a jövőben már nem fogja lehetővé tenni.

Van a megoldás: intelligens CRM rendszerek
Azok az online kereskedelemmel és szolgáltatásokkal foglalkozó vállalkozások, amelyek el akarják kerülni az értékesítési volumen nagyfokú hanyatlását, saját ügyféladatbázist kell, hogy építsenek. Saját adatbázis hiányában a vállalkozás nem fog tudni kommunikálni az ügyfelekkel, és elveszíti a korábban felhalmozott adatokat, vagyis az új rendszerre való átállás nem innovációs előny, hanem kötelezően végrehajtandó fejlesztés.


Megoldást jelent a fenti problémára a saját CRM rendszer kiépítése és üzemeltetése (Customer Relationship Management, azaz ügyfélkapcsolat-kezelési rendszer). A fejlett CRM rendszerek képesek arra, hogy érdeklődési kör alapján gyűjtsenek adatokat és hozzanak létre ügyfélprofilokat, emailkampányokat bonyolítsanak le, valamint további hasznos szolgáltatásokat biztosítanak.
A kifinomult CRM rendszerek nem csak email- és SMS-kampányokat tesznek lehetővé, de az adott ügyfél személyes preferenciáit is regisztrálják és feldolgozzák (pl. vásárlási előzmények, értékesítési folyamat során megjelent információk, potenciális érdeklődési körök). Ezek a szoftverek rendelkeznek a Mesterséges Intelligencia-integráció lehetőségével, ami főleg két területen jelent hatalmas könnyebbséget. Az MI alkalmazásának legfontosabb előnyei az ügyfélszolgálat és az ügyfélkezelés terén mutatkoznak meg: humán operátorok nélkül biztosítják az időpontfoglalások és általában véve az ügyfélkezelés funkcióját. Emellett támogatják az értékesítést és a marketingtevékenységet, képesek önálló szövegírásra és tartalomgyártásra.

Mobilapplikációban is elérhető
Mindezen szolgáltatásokat mobilapplikáció keretében is tudjuk biztosítani. Online kereskedelemmel foglalkozó ügyfeleink számára bármilyen létező webáruházból képesek vagyunk mobiltelefonos applikációt készíteni, ami a korszerű értékesítés legfontosabb eszköze. A mobilapplikáció garanciát jelent a törzsvásárlói kör kialakítására és megtartására, mert a vásárlók többsége ma már nem böngészőn keresztül éri el a webshopot, hanem a Google keresőfunkcióját használja. Ilyenkor gyakran előfordul, hogy a SEO beállítások és a Google hirdetések miatt a vásárló más boltba kattint át, és nem a megszokott webshopból szerzi be az adott terméket – vagyis ügyfélfluktuáció következik be. Mobilapplikáció alkalmazásával ez a kockázat kivédhető, hiszen ez a felület közvetlen értékesítést és kommunikációs csatornát biztosít.

Költséghatékony konstrukciók
A KéK Digitális Szolgáltatások olyan megoldásokat kínál, amelyek segítenek a vállalkozásoknak átlendülni a küszöbön álló átálláson, a kereskedelmi volumen megtartásában és bővítésében. Ezeket a megoldásokat költséghatékony formában, havidíjas konstrukcióként biztosítjuk, ezáltal segítve a Tagok üzemelési költségeinek optimalizálását.

Megjelent: KéK Körkép 45. szám/ 2023. ősz